Langkau ke kandungan utama

MINGGU 2, JUN : UJIAN TARIAN SUMAZAU

 Cikgu Elven telah membuat ujian tarian sumazau dengan membahagikan kami dalam beberapa kumpulan. Dia menyruh kami untk membuat step - step asas yang telah dipelajari. Walaupun baru sahaja naik cuti, saya bersyukur masih mengingati beberapa langkah tarian sumazau. Tapi saya agak keliru dengan beatnya. Cikgu menyuruh saya menukar step setelah 8 kali kiraan tapi saya keliru beatnya. Kemudian, cikgu telah menanyakan 1 soalan tentang tarian sumazau. Soalannya agak mudah untuk dijawab. Akhirnya saya telah mendapat 75 dalam ujian tersebut. Berasa agak gembira. 

IB Learner Profile yang telah saya perolehi ialah reflective kerana saya perlu 'recall' semula tarian sumazau yang telah saya pelajari sebelum cuti. Saya juga telah menggunakan risk takers kerana berhadapan dengan cikgu untuk menunjukkan teknik sumazau yang saya pelajari. Akhir sekali,  saya juga menggunakan balanced iaitu perlu seimbangkan pemikiran saya dan juga perjerakan fizikal saya agar tidak salah langkah. 

ATL yang digunakan ialah creative thinking kerana berfikiran secara kreatif untuk mendapatkan keputusan yang sempurna dalam menghasilkan tarian sumazau yang betul. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MINGGU 2, NOVEMBER : METER DALAM BAR MUZIK

 TEMPAT : STUDIO MUZIK Pada hari ini Cikgu Noel mengajjar kami cara mengenal pasti meter dalam sebuah lagu. Cikgu Noel memasang beberapa buah lagu untuk kami analisis meter lagu tersebut. Ada meter 2/4, 3/4,  4/4, dan 6/8. Kebanyakan lagu di dunia menggunakan 4/4 sebab mudah untuk memasukkan not - not ke dalam setiap bar. Kemudian, cikgu memberi kami latihan untuk meletakkan garisan penamat, meter dan garisan pada setiap bar. Mulanya saya salah jawab sebab lupa bilangan not - not muzik. Tapi lepas cikgu suruh saya betulkan, lebih  senang untuk saya menentukan garisan, meter dan garisan penamat setiap bar.  IB Learner Profile : Knowledgeable  menambah pengetahuan tentang muzik Reflective membuat jurnal tentang pembelajaran hari ini ATL : interaction berinteraksi dengan rakan tentang jawapan soalan yang diberikan

MINGGU 2, MEI : PENGENALAN MUZIK GHAZAL

 Pada minggu ini, kami telah pelajari tentang muzik ghazal bersama Cikgu Noel. Nota :  Ghazal bermaksud puisi kasih sayang, dari 670M dari Parsi. Mempunyai pola irama ringan dan diiringi muzik. Berasal dari Muar dan Batu Pahat.  Arab > India > Tanah Melayu ( Johor ) - Warisan muzik kesenian  Sejarah  - Pada muIanya disebut Gamat = riuh rendah dalam Bahasa Arab.  - Muzik popular dibawa oleh orang India ke Johor dalam tahun 1990 an  - Diperkenalkan kepada anggota Pasukan Timbalan = Haji Musa bin Yusoff Digelar Pak Lomak / Mejar Lomak  - Sering kait Datuk Bentara Luar, Mohd Salleh bin Perang semasa membuka daerah baru Johor.  Penyumbang tenaga  Ungku Ahmad bin Mohd Khalid Ungku Mohamed bin Mohd Khalid Ungku Sulaiman bin Daud Ungku Abdul Aziz bin Abdul Majid  Encik Dapat Biodata Pak Lomak Bapa Ghazal Melayu Johor Lahir : 27 Mac 1889, Batu Pahat Bapa : Tuan Haji Yusoff bin Mohd Salleh ( bekas pesuruhjaya tanah) Mula belajar dari p...

MINGGU 1, JULAI : KOREGRAFI TARIAN SUMAZAU

 Kelas bersama Cikgu Elvcn hari ini dijalankan di studio tari. Cikgu Elven hendak menengok hasil koreografi tarian kami. Kami agak gementar memandangkan kami hanya membuat beberapa step. Ia agak serabut memandangkan semua orang hendak bercakap dan ada juga yang mencadangkan untuk menukar step walaupun pada last minit. Beberapa minit kemudian, kami telah mempersembahkannya dihadapan cikgu Elven. hasilnya kurang memuaskan tapi Cikgu telah tolong untuk memperbaiki dan menambah step untuk tarian kami. Cikgu banyak membantu dalam menghasilkan koreografi tarian kami. IB LEARNER PROFILE yang saya perolehi ialah Thinkers kerana kami bersama - sama membina koreografi. Communicators kerana saya berinteraksi dengan ahli supaya dapat menghasil koreogtafi tarian sumazau yang terbaik. ATL thinking kerana saya perlu berfikir dengan baik supaya dapat menghasilkan dan menunjukkan pergerakan sumazau yang terbaik.